Om van een speelplek een samenspeelplek te maken, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden. Door het invullen van de Samenspeelcheck weet je wat al goed gaat bij jouw speelplek, en waar je nog extra aandacht aan moet besteden.
De Samenspeelcheck bestaat uit vijf onderdelen: organisatie, samenspeelcultuur, voorzieningen, speeltoestellen en -aanleidingen, infrastructuur. Invullen duurt ongeveer 10 minuten. Je ontvangt de uitslag per mail.
Alle kinderen, met en zonder handicap, kunnen meespelen; bij een samenspeelplek zit dat in het DNA van de organisatie. Het is niet iets wat je ‘erbij doet’, maar is verankerd in het beleid, de mensen, de werkwijze en het netwerk.
In een samenspeelplek voelt iedereen zich welkom en uitgenodigd om mee te doen. We noemen dat de samenspeelcultuur (of inclusieve speelcultuur). Deze wordt – soms onbewust – bepaald door de organisatie, ouders en kinderen samen: ‘Dit is de sfeer die wij willen, zo doen wij dat hier, zo gaan wij met elkaar om’.
Kinderen met een handicap moeten niet alleen mee kunnen spelen, ze moeten ook bij de speelplek kunnen komen en gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld parkeerplaats, toilet, clubgebouw of website.
In een samenspeelplek wordt ook met de indeling, de routing, de beplanting en de omheining rekening gehouden met kinderen met een handicap.
Een speeltoestel is ontwikkeld om een specifiek spel te stimuleren, bijvoorbeeld een wip, schommel of glijbaan. Een speelaanleiding is iets wat aanzet tot spelen; dat kan een speeltoestel zijn, maar bijvoorbeeld ook een boomstronk, een stapel autobanden of een zandheuvel. In een samenspeelplek zijn zowel speeltoestellen als andere speelaanleidingen (merendeels) bespeelbaar voor álle kinderen.
Wil je jouw ervaringen met de Samenspeelcheck delen? Mail dan naar de Informatielijn van het SamenSpeelNetwerk.