Naar de hoofdinhoud

Uitslag Samenspeelcheck

8,1
Score: 8,1/10

It Mienskipsplak Fûgelflecht

8 november 2024 Buurtvereniging Arkens

Wat fijn, jullie speelplek is een samenspeelplek! Als echte samenspelers weten jullie dat samen spelen een voortdurend proces is, er is altijd ruimte voor verbetering. Deze uitslag geeft jullie daar tips voor.

Organisatie

Score: 10,0
Dit gaat goed Ingevuld Verbeteren?
1.0

Toegankelijkheid en samenspelen hebben voortdurend onze aandacht.

Klopt

Wat wil je bereiken als het gaat om toegankelijkheid en samenspelen? Om van een speelplek een samenspeelplek te maken, is het belangrijk dat het bestuur, de medewerkers en de vrijwilligers daarover steeds in gesprek blijven.

Tips:
  • Bespreek met elkaar zo concreet mogelijk jullie doelstelling op het gebied van toegankelijkheid en samenspelen voor de komende 2 tot 5 jaar. Schrijf de resultaten zo concreet mogelijk op.

  • Leg je doelstellingen voor toegankelijkheid vast in de statuten en maak ze kenbaar op je website en in andere communicatie.

1.1

Onder onze medewerkers, vrijwilligers of bestuursleden zijn mensen die ervaring hebben met kinderen met een handicap.

Klopt

Bij het inrichten en beheren van een samenspeelplek is het belangrijk dat ook de belangen van kinderen met een beperking worden behartigd. Dat lukt het beste als er mensen in de organisatie zitten die ervaring hebben met kinderen met een handicap.

Tips:
  • Werf ook bestuursleden, medewerkers of vrijwilligers met een handicap, of met een kind met een handicap.

  • Nodig ouders van kinderen met een handicap uit om mee te praten.

  • Organiseer een training voor medewerkers, vrijwilligers of bestuursleden. Nodig daarvoor (ervarings)deskundigen uit, zoals ouders van kinderen met een handicap of iemand van een speeltuin die ervaren is met samenspelen.

  • Organisaties als Los (voorheen NUSO), de Speeltuinbende en partners uit het SamenSpeelNetwerk organiseren regelmatig trainingen of workshops; houd daarvoor de Agenda (onderaan de homepage) in de gaten.

1.2

Wij hebben geregeld contact met lokale netwerken en organisaties.

Klopt

Via bijvoorbeeld de buurtvereniging, de gemeente of het speciaal onderwijs kun je in contact komen met verschillende mensen en instanties die kunnen helpen om samenspelen mogelijk te maken. Denk aan potentiële bezoekers van de speelplek, buurtbewoners, ouders van kinderen met een handicap, beleidsmakers van de gemeente of zorgprofessionals. Serviceclubs helpen soms bij het inzamelen van geld.

Tips:
  • Kijk wie in jullie gemeente de belangen van mensen met een handicap behartigt. Neem contact op en vertel over je plannen, vraag of ze mee willen denken of doen.

  • Kijk welke organisaties in je gemeente in contact staan met gezinnen met een kind met een handicap. Denk aan een G-sportteam, een Samen naar School klas, het speciaal onderwijs, zorginstellingen of de fysiotherapeut. Neem contact op en vertel hen over de plannen.

1.3

De gemeente is actief betrokken bij ons streven naar toegankelijkheid en samenspelen.

Klopt

Betrokkenheid van de gemeente is van belang om samenspelen te realiseren. Een goed contact verstevigt de positie van de speelplek in de gemeente. De gemeente kan helpen met financiële en andere steun. En misschien is er een verbinding mogelijk tussen de samenspeel-activiteiten in de speeltuin en andere activiteiten in de gemeente. Overigens moet iedere gemeente iets doen met het thema samenspelen: Elke gemeente heeft de taak een Lokale Inclusie Agenda (LIA) op te stellen. Daarin staat hoe zij er samen met de inwoners voor zorgt dat iedereen, met en zonder handicap, zich welkom voelt en mee kan doen. Spelen is een vast onderdeel van deze Agenda.

Tips:
  • Zoek uit wie in jullie gemeente aanspreekpunt is voor inclusie. Neem contact op en vertel over je initiatief.

  • Neem contact op met lokale vertegenwoordigers van landelijke Beloftemakers (zoals Scouting , JOGG, etc.) en ook lokale of regionale Beloftemakers. Benader hen om te sparren over het inclusief maken van jullie speelplek.

Samenspeelcultuur

Score: 8,0
Dit gaat goed Ingevuld Verbeteren?
1.1

Wij organiseren activiteiten waar kinderen met en zonder handicap samen aan kunnen deelnemen.

Klopt

Kinderen met en zonder handicap leven vaak in gescheiden werelden. Als je activiteiten organiseert die toegankelijk zijn voor iedereen, kunnen ze elkaar ontmoeten en samen spelen.

Tips:
  • Kies coöperatieve activiteiten en spellen, waarbij je niet tegen maar mét elkaar speelt om samen te ‘winnen’. Denk aan samen een hut bouwen, coöperatief verstoppertje of spellen met een grote parachute. Kijk bij de Speeltuinbende voor tips

  • Organisaties als Los (voorheen NUSO), de Speeltuinbende en partners uit het SamenSpeelNetwerk organiseren regelmatig trainingen of workshops over samenspeelactiviteiten, houd daarvoor de Agenda (onderaan de homepage) in de gaten.

1.2

Onze medewerkers of vrijwilligers hebben kennis van en ervaring met samenspelen.

Klopt

Om tot samenspelen te komen, moet elke bezoeker zich 100% welkom voelen. Daarom is het belangrijk dat medewerkers en vrijwilligers weten hoe zij samenspelen kunnen bevorderen, bijvoorbeeld met interventies, activiteiten en spellen.

Tips:
  • Organiseer een training voor medewerkers en vrijwilligers. Nodig daarvoor (ervarings)deskundigen uit, zoals ouders van kinderen met een handicap of iemand van een speeltuin die ervaren is met samenspelen.

  • Organisaties als LOS (voorheen NUSO), de Speeltuinbende en partners uit het SamenSpeelNetwerk organiseren soms trainingen of workshops; houd daarvoor de Agenda in de gaten.

1.3

Wij hebben contact met gezinnen met een kind met een handicap.

Klopt

Door contact te houden met gezinnen met een kind met een handicap, krijg je inzicht in hun behoeften. En gezinnen die zich betrokken voelen bij de speeltuin, zullen vaker komen spelen.

Tip:
  • Nodig gezinnen met een kind met een handicap uit om te komen spelen. Vraag hen wat er goed gaat en wat beter kan op het gebied van inrichting, organisatie en activiteiten.

1.4

Wij beoordelen geregeld hoe het samenspelen gaat en hoe het beter kan.

Klopt

Samenspelen is nooit af. Het is belangrijk om het onderwerp steeds weer op de agenda te zetten. Zo krijg je als speelplek steeds meer feeling met het onderwerp en weet je wat wel en niet goed werkt in jullie situatie.

Tip:
  • Vul deze checklist geregeld in, bijvoorbeeld eens per jaar, en bespreek de resultaten. Zo blijft het onderwerp op de agenda en krijg je  steeds meer inzicht in je samenspeelcultuur.

1.5

Andere organisaties steunen ons om samenspelen mogelijk te maken.

Klopt

Als speeltuin heb je het druk genoeg. Andere organisaties die gericht zijn op kinderen kunnen je misschien helpen om samenspelen mogelijk te maken. Denk aan lokale afdelingen van landelijke Beloftemakers, zoals Scouting en JOGG, of kinderfysiotherapeut. Nodig hen uit om de speeltuin te leren kennen en activiteiten te organiseren.

Tip:
  • Neem eens contact op met de buurtsportcoach en vertel over je plannen. Vraag hoe hij of zij kan meewerken aan samenspelen in de speelplek.

Hier valt nog te verbeteren Ingevuld Verbeteren?
1.0

Wij hebben regels opgesteld over samenspelen.

Klopt niet

De regels laten zien hoe jullie op deze speelplek samen met bezoekers zorgen voor een speeltuin waar iedereen zich welkom voelt en kan meedoen. De regels vertellen ook wat mag en niet mag.

Tips:
  • Stel met medewerkers, vrijwilligers en bezoekers regels op, waaronder regels voor samenspelen. Plaats boven de regels het uitgangspunt van de speeltuin. Bijvoorbeeld: In onze speeltuin is iedereen welkom en kan iedereen mee doen. Daar zorgen we samen voor.

  • Zorg ervoor dat de regels voor iedereen zichtbaar zijn. Plaats ze bijvoorbeeld bij de ingang van de speelplek en op Facebook of de website.

Voorzieningen

Score: 8,4
Dit gaat goed Ingevuld Verbeteren?
1.1

Er is een OV-halte binnen 300 meter van onze speelplek.

Klopt

Sommige gezinnen maken gebruik van het openbaar vervoer, maar iemand die slecht ter been is kan vaak niet ver lopen.

Tips:
  • Neem contact op met gemeente, dat is de enige organisatie die over OV en haltes gaat.

  • Denk ook aan lokale vervoersoplossingen, zoals dorpsauto, Automaatje van de ANWB. Kijk welke lokale vervoersmogelijkheden er voor mensen met een handicap in jouw gemeente zijn. Verwijs daar naar.

1.2

Bij onze speelplek is een fietsenstalling die ruimte biedt aan grote fietsen, zoals rolstoel- of bakfietsen.

Klopt

Een fietsenstalling zorgt ervoor dat fietsen niet op de stoep geparkeerd worden. Dat is van belang voor de toegankelijkheid, want een bezoeker in een rolstoel kan een fiets niet even opzijzetten. En iemand met een visuele beperking kan struikelen over een fout geparkeerde fiets.

Tips:
  • Realiseer een ruime fietsenstalling zodat fietsen niet in de weg staan.

  • Steeds meer mensen maken gebruik van een elektrische fiets, denk daarom aan een oplaadmogelijkheid.

1.3

De routes van de parkeerplaats en de OV-halte naar onze ingang zijn veilig en toegankelijk voor iedereen.

Klopt

Hoe minder oversteekplaatsen en obstakels op de route, hoe beter. Zijn er wel oversteekplaatsen (ook van fietspaden) of obstakels zoals bomen, versmallingen en lantaarnpalen, dan moeten die veilig zijn. Natuurlijke gidslijnen zoals een muurtje, reling of heg helpen mensen met een visuele beperking om de route te volgen.

Tips:
  • Loop met kinderen de verschillende routes naar de speeltuin. Markeer deze met geschilderde stippen of voetstappen in een contrasterende kleur of met pleinplakkers. Zo is de route niet alleen goed te zien maar ook leuk!

  • Let ook op routes vanuit belangrijke plekken in de buurt zoals station, school, bibliotheek of zwembad.

  • Is de route niet veilig genoeg, neem dan contact op met de gemeente.

1.4

De ingang van onze speelplek is gemakkelijk te vinden voor iedereen.

Klopt

Een goed zichtbare ingang voorkomt dat bezoekers verdwalen. Contrastrijke kleuren vergroten de zichtbaarheid van de ingang.

Tip:
  • Gebruik minstens één kleur met een goed contrast, zoals wit, geel of een fluorescerende kleur. Voor meer informatie: download de app ZIEN van Bartiméus via de Apple Store of Google Play.

1.5

Op ons terrein is een aangepast toilet.

Klopt

Voor sommige bezoekers is de aanwezigheid van een ruim, aangepast toilet een eerste vereiste.

Tip:
  • Zorg voor goede bewegwijzering naar het aangepaste toilet.

1.6

Wij hebben een verschoonruimte met voldoende privacy en ruime, stevige verschoontafel.

Klopt

Wij hebben een verschoonruimte met voldoende privacy en ruime, stevige verschoontafel.

Tips:
  • Het fijnst is een in hoogte verstelbaar werkblad met een zacht kussen. Zo is de transfer makkelijker te maken en kunnen ook volwassenen in een rolstoel een kind verschonen.

  • Als je ook liggende verzorging wilt kunnen bieden aan oudere bezoekers, dan is een bredere en sterkere verschoontafel nodig met een tillift.

  • In een verschoonruimte hoeft geen toilet te zijn, want bezoekers die verschoond worden maken geen gebruik van het toilet. Is er wel een toilet dan kan een verschoontafel over het toilet worden geplaatst.

  • Voor sommige kinderen is verschonen niet fijn. Gebruik frisse kleuren en plak, schilder of hang leuke afbeeldingen op de muren. Zo blijven kinderen ook tijdens het verschonen in de sfeer van de speeltuin.

1.7

De gebouwen op onze speelplek, zoals clubhuis of kantine, zijn toegankelijk voor iedereen

Klopt

Het is belangrijk dat alle kinderen gebruik kunnen maken van de voorzieningen van de speelplek. Dat geldt ook voor de gebouwen zoals het clubhuis of de horecagelegenheid.

Tip:
  • Zorg dat het gebouw ook voor bezoekers met een rolstoel of met een visuele beperking zelfstandig te vinden en te betreden is. Bijvoorbeeld met een doorlopende geleidelijn van de ingang naar het gebouw.

1.8

Onze speelplek is rookvrij.

Klopt

Kinderen moeten in een veilige en gezonde omgeving kunnen spelen. Rookvrije speelplekken horen daarbij.

Tip:
1.0

Er is een gehandicaptenparkeerplaats dichtbij de ingang van onze speelplek (minder dan 100 meter lopen).

Klopt

Veel gezinnen met een kind met een handicap kunnen alleen ergens komen met een aangepaste auto. Deze auto’s zijn vaak groter en er is ruimte nodig om een passagier met een rolstoel veilig te laten in- en uitstappen. Een goede gehandicaptenparkeerplaats is dan noodzakelijk. Idealiter is afstand tussen de parkeerplaats en de ingang maximaal 50 meter en is de speeltuin vanaf de parkeerplaats zonder oversteken te bereiken.

Tips:
  • Is er geen ruimte voor parkeren op eigen terrein? Kijk dan rond in buurt: zijn daar openbare gehandicaptenparkeerplaatsen?

  • Vraag een gehandicaptenparkeerplaats aan bij de terreinbeheerder. Dat kan een gemeente zijn maar ook een organisatie als Staatsbosbeheer.

  • Zorg ervoor dat bezoekers die slecht ter been zijn weten dat de gehandicaptenparkeerplaats er is. Geef het aan op de website en eventueel met een bordje op de parkeerplaats.

  • Steeds meer mensen maken gebruik van een elektrische auto, denk daarom aan een oplaadmogelijkheid.

1.3

De routes van de parkeerplaats en de OV-halte naar onze ingang zijn veilig en toegankelijk voor iedereen.

Klopt

Hoe minder oversteekplaatsen en obstakels op de route, hoe beter. Zijn er wel oversteekplaatsen (ook van fietspaden) of obstakels zoals bomen, versmallingen en lantaarnpalen, dan moeten die veilig zijn. Natuurlijke gidslijnen zoals een muurtje, reling of heg helpen mensen met een visuele beperking om de route te volgen.

Tips:
  • Loop met kinderen de verschillende routes naar de speeltuin. Markeer deze met geschilderde stippen of voetstappen in een contrasterende kleur of met pleinplakkers. Zo is de route niet alleen goed te zien maar ook leuk!

  • Let ook op routes vanuit belangrijke plekken in de buurt zoals station, school, bibliotheek of zwembad.

  • Is de route niet veilig genoeg, neem dan contact op met de gemeente.

1.4

De ingang van onze speelplek is gemakkelijk te vinden voor iedereen.

Klopt

Een goed zichtbare ingang voorkomt dat bezoekers verdwalen. Contrastrijke kleuren vergroten de zichtbaarheid van de ingang.

Tip:
  • Gebruik minstens één kleur met een goed contrast, zoals wit, geel of een fluorescerende kleur. Voor meer informatie: download de app ZIEN van Bartiméus via de Apple Store of Google Play.

Hier valt nog te verbeteren Ingevuld Verbeteren?
1.0

Er is een gehandicaptenparkeerplaats dichtbij de ingang van onze speelplek (minder dan 100 meter lopen).

Klopt niet

Veel gezinnen met een kind met een handicap kunnen alleen ergens komen met een aangepaste auto. Deze auto’s zijn vaak groter en er is ruimte nodig om een passagier met een rolstoel veilig te laten in- en uitstappen. Een goede gehandicaptenparkeerplaats is dan noodzakelijk. Idealiter is afstand tussen de parkeerplaats en de ingang maximaal 50 meter en is de speeltuin vanaf de parkeerplaats zonder oversteken te bereiken.

Tips:
  • Is er geen ruimte voor parkeren op eigen terrein? Kijk dan rond in buurt: zijn daar openbare gehandicaptenparkeerplaatsen?

  • Vraag een gehandicaptenparkeerplaats aan bij de terreinbeheerder. Dat kan een gemeente zijn maar ook een organisatie als Staatsbosbeheer.

  • Zorg ervoor dat bezoekers die slecht ter been zijn weten dat de gehandicaptenparkeerplaats er is. Geef het aan op de website en eventueel met een bordje op de parkeerplaats.

  • Steeds meer mensen maken gebruik van een elektrische auto, denk daarom aan een oplaadmogelijkheid.

1.9

Onze speelplek heeft een drinkwatertappunt.

Klopt niet

Van spelen krijg je dorst. Bij een drinkwatertappunt kunnen kinderen hun dorst gemakkelijk lessen. Water is gezond, goedkoop en bevat geen calorieën.

Tips:
  • Het aanleggen van drinkwatertappunten is onderdeel van het programma van Beloftemaker JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht). Kijk voor meer informatie op jogg.nl

  • Zorg dat het tappunt toegankelijk is voor iedereen.

1.1

Er is een OV-halte binnen 300 meter van onze speelplek.

Klopt niet

Sommige gezinnen maken gebruik van het openbaar vervoer, maar iemand die slecht ter been is kan vaak niet ver lopen.

Tips:
  • Neem contact op met gemeente, dat is de enige organisatie die over OV en haltes gaat.

  • Denk ook aan lokale vervoersoplossingen, zoals dorpsauto, Automaatje van de ANWB. Kijk welke lokale vervoersmogelijkheden er voor mensen met een handicap in jouw gemeente zijn. Verwijs daar naar.

1.2

Bij onze speelplek is een fietsenstalling die ruimte biedt aan grote fietsen, zoals rolstoel- of bakfietsen.

Klopt niet

Een fietsenstalling zorgt ervoor dat fietsen niet op de stoep geparkeerd worden. Dat is van belang voor de toegankelijkheid, want een bezoeker in een rolstoel kan een fiets niet even opzijzetten. En iemand met een visuele beperking kan struikelen over een fout geparkeerde fiets.

Tips:
  • Realiseer een ruime fietsenstalling zodat fietsen niet in de weg staan.

  • Steeds meer mensen maken gebruik van een elektrische fiets, denk daarom aan een oplaadmogelijkheid.

Infrastructuur

Score: 8,0
Dit gaat goed Ingevuld Verbeteren?
1.0

We hebben een hoofdpad dat vrijwel de gehele speelplek bereikbaar maakt voor iedereen.

Klopt

Het hoofdpad moet voor iedereen berijdbaar, zichtbaar én voelbaar zijn. Het loopt bij voorkeur rond en maakt alle faciliteiten en minimaal 70% van de speelaanleidingen en speeltoestellen voor iedereen bereikbaar. De zijpaden mogen meer avontuurlijk zijn en hoeven niet voor iedereen toegankelijk te zijn.

Tips:
  • Maak het hoofdpad zo breed dat iedereen elkaar makkelijk kan passeren, ook bezoekers met een rolstoel of een brede wandelwagen.

  • Voor veel bezoekers met wielen (rolstoel, rollator, wandelwagen) betekent rijden ook spelen. Dat kun je stimuleren door extra speelelementen toe te voegen aan en op het pad. Lees meer over de richtlijnen voor paden.

1.1

Onze speelplek is verdeeld in heldere speelzones.

Klopt

Zonering van een speelplek biedt structuur, geeft overzicht en zorgt ervoor dat verschillende typen spel elkaar niet in de weg zitten. Zo kan ieder kind veilig spelen op de manier die bij hem of haar past

Tip:
  • De meeste speelplekken hebben een zone-indeling op leeftijd. Voor samenspelen is een zonering op type spel beter, met variatie in moeilijkheid/uitdaging en de mate van toezicht. Lees meer over speelzones.

1.2

Onze speelplek is helemaal omheind.

Klopt

Sommige kinderen hebben de neiging weg te lopen. Voor hun ouders of begeleiders is het fijn als de speelplek helemaal omheind is, bijvoorbeeld met hekken of struiken. Dan hoeven zij hun kind niet voortdurend in de gaten te houden.

Tip:
  • Als het niet mogelijk is de hele speelplek te omheinen, bekijk dan of je een deel van de speelplek kunt omheinen. Zo kun je een veilig speelgedeelte creëren of een minder veilig deel, bijvoorbeeld met water, afschermen.

1.4

Onze speelplek heeft veel groen, zoals planten, bomen, zand of dieren.

Klopt

Natuur is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Een speellandschap is daarom bij voorkeur groen: in de vorm van planten of bomen, maar ook heuvels, water, zand, grond, dieren. Dit geeft een speelplek direct meer speelwaarde, voor iedereen. En de schaduw van bomen is fijn in de zomer.

Tips:
  • De natuur levert jaar in jaar uit geweldig samenspeelmateriaal. Met bladeren, takken, bloemen, vruchten en zaden kan iedereen spelen. Haal het materiaal niet te snel weg. Veeg bladeren eens op een hoop om er mee te spelen.

  • Is het (op korte termijn) niet mogelijk de speelplek groener te maken. Haal de natuur de speelplek in. Bestempel een hoek als pop-up natuurspeelhoek. Verzamel losse natuurlijke materialen (bladeren, takken, stammetjes, hooi, stro, kastanjes, etc.) en leg het in de hoek om mee te spelen. Na afloop kan het weer worden opgeruimd, maar leuker is het als het mag blijven liggen.

1.5

Onze speelplek heeft zonnige en schaduwrijke plekken, die toegankelijk zijn voor iedereen.

Klopt

Het is fijn als bezoekers zich even kunnen terugtrekken uit de zon. Voor sommige kinderen met een visuele beperking is schaduw zelfs een voorwaarde om buiten te kunnen spelen, zij verdragen geen fel zonlicht. Daarom is het belangrijk dat er schaduwrijke plekken zijn, die toegankelijk zijn voor alle bezoekers.

Tips:
  • Met een wilgentunnel, speelhuisje of schaduwdoek creëer je een leuke én schaduwrijke speelplek.

  • Voor bezoekers is het prettig als ze ook beschutting kunnen vinden tegen regen en wind.

1.6

Van onze speelaanleidingen is minimaal 70% bereikbaar voor iedereen.

Klopt

Om toestellen en andere speelaanleidingen bereikbaar te maken, moeten paden en ondergronden toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht handicap. 70% bereikbaar voor iedereen betekent ook 30% niet. Spelen betekent ontdekken, nieuwe vaardigheden opdoen, je grenzen verleggen. Door 30% wat ruiger in te richten prikkel je kinderen om hun grens te verleggen.

Tips:
  • Zorg dat de overgangen tussen de ondergronden drempelvrij zijn.

  • Is er een valondergrond nodig? Kies dan voor de meest toegankelijke oplossing, zoals rubber of kunstgras. Lees meer over ondergronden.

Hier valt nog te verbeteren Ingevuld Verbeteren?
1.3

Onze speelplek heeft één in- en uitgang. Deze is afsluitbaar (of staat onder toezicht).

Klopt niet

Sommige kinderen hebben de neiging om weg te lopen. Voor ouders is het dan belangrijk dat er slechts één in- en uitgang is met een poort die zij kunnen afsluiten (of met toezicht). Anders moeten zij steeds dicht bij hun kind blijven; dat is minder ontspannen voor hen en belemmert het zelfstandig spelen van het kind.

Tips:
  • Is het niet mogelijk in- en uitgangen af te sluiten, geef dit dan op de website aan.

  • Een toegangspoort die vanzelf dicht valt, is aan te bevelen.

  • Met zitjes bij de uitgang kunnen ouders er makkelijker op toezien dat hun kind niet wegloopt.

speeltoestellen en -aanleidingen

Score: 6,5
Dit gaat goed Ingevuld Verbeteren?
1.1

Onze speelplek heeft een draaimolen die toegankelijk is voor alle kinderen.

Klopt

Een draaimolen bevordert het samenspelen. Er zijn verschillende draaitoestellen waar ook kinderen met een rolstoel op kunnen. Ook de route ernaartoe moet natuurlijk toegankelijk zijn.

Tips:
  • Plaats een draaitoestel op een ondergrond die stevig en vlak is, met vlakke overgangen tussen de (val)ondergrond bij het toestel en de route er naartoe. Zo is het toestel voor iedereen bereikbaar.

  • Kies een draaitoestel dat kinderen zo veel mogelijk zonder hulp kunnen gebruiken. Vermijd draaitoestellen met kleppen.

1.2

Onze speelplek heeft verschillende schommels zodat iedereen kan schommelen.

Klopt

Een eenvoudige schommel biedt te weinig steun voor kinderen die niet zelfstandig kunnen zitten. Voor deze kinderen is een schommel nodig die steun geeft, bijvoorbeeld in de vorm van een kuipje. Of een nestschommel; ook leuk om sámen in te schommelen.

Tips:
  • Kies voor een ruime variant zodat ook oudere kinderen kunnen schommelen.

  • Let op de ondergrond. Een schommel op zand is door minder kinderen te gebruiken dan een schommel op gras of een andere stevige ondergrond.

  • Let er bij een nestschommel op dat de schommel zo ruim mogelijk is (zodat ook een kind van 8 goed gestrekt kan liggen), niet diep (zodat het gemakkelijk is om een kind in en uit de schommel te tillen) én geen harde knoppen heeft (zodat kinderen comfortabel liggen).

  • Zorg dat kinderen met een visuele beperking of kinderen die minder goed opletten niet zomaar tegen een schommel kunnen opbotsen. Plaats om de schommels een goed zichtbare afscheiding. Bijvoorbeeld een hegje.

1.3

Onze toestellen en speelaanleidingen zijn zo ruim dat ook grotere kinderen of volwassenen er kunnen spelen.

Klopt

Veel kinderen met een verstandelijke handicap willen ook op latere leeftijd nog graag in de speeltuin spelen. Dan is fijn als de toestellen daar ruim genoeg voor zijn. Ruime toestellen zijn ook fijn voor ouders of begeleiders die samen met een kind willen spelen.

Tip:
1.4

Minimaal 50% van onze speeltoestellen en speelaanleidingen stimuleren ontmoeting en samenspelen.

Klopt

Een speelaanleiding die toegankelijk is en op meerdere manieren bespeelbaar is, vergroot de kans op spontane ontmoeting en samenspel. Speelaanleidingen speciaal voor kinderen met een handicap zoals een rolstoelschommel, en speelaanleidingen met maar één speelfunctie zoals een evenwichtsbalk of klimrek, werken geen ontmoeting in de hand, en stimuleren samenspelen dus minder.

Tips:
  • Houd bij de keuze van speeltoestellen rekening met het effect van het speeltoestel. Er zijn speeltoestellen die de kans op spontane ontmoetingen en samenspelen bevorderen zoals zand- en watertoestellen, muziek  en interactieve toestellen.  Ook speelaanleidingen die de fantasie prikkelen zoals een kabouterhuisje of een klimtoestel in de vorm van een dier bieden kinderen kansen om samen te spelen.

  • Kijk bij een klimtoestel naar contact- en speelmogelijkheden voor kinderen beneden en kinderen boven.

1.7

Onze speelplek heeft voor alle zintuigen iets te bieden.

Klopt

Veel speeltuinen zijn gericht op motorisch spel zoals glijden, klimmen en draaien. Maar spelen heeft een omgeving nodig die alle zintuigen prikkelt, zeker voor kinderen die niet makkelijk kunnen bewegen. Denk aan fluisterpalen, geurende bloemen, muziek, sprookjesfiguren, zand en water, het spel van zon en schaduw.

Tip:
  • Bij onze Richtlijnen lees je meer over het gebruik van zintuigen in de speelplek.

Hier valt nog te verbeteren Ingevuld Verbeteren?
1.0

Onze speelplek heeft een glijbaan die toegankelijk is voor alle kinderen.

Klopt niet

Om glijden voor alle kinderen mogelijk te maken is het belangrijk dat het begin van de glijbaan voor iedereen toegankelijk is. Dat kan bijvoorbeeld via een vlonderpad, of met een glijbaan van een heuvel met een goed pad. Een leuning helpt kinderen en volwassenen die steun nodig hebben bij het lopen. Verder is het fijn als de glijbaan breed genoeg is zodat kind en volwassenen samen kunnen glijden, en is het van belang dat de glijbaan een horizontale uitloop heeft zodat glijders niet op hun benen landen maar rustig kunnen uitglijden.

Tip:
  • Het probleem waar iedere glijder met een rolstoel, rollator of buggy tegenaan loopt is dat na het glijden het hulpmiddel nog boven staat. Zorg daarom dat begeleiders een eventueel hulpmiddel gemakkelijk naar beneden kunnen brengen.

1.5

Onze zandbak is bespeelbaar voor iedereen.

Klopt niet

Spelen met zand vinden bijna alle kinderen geweldig. Samenspelen gaat dan vaak als vanzelf. Maar dan moet de zandspeelplek wel voor iedereen bespeelbaar zijn, ook voor kinderen met een rolstoel, rollator of buggy.

Tips:
  • Zorg voor een goed berijdbare ondergrond rond een groot deel van de zandbak. Kies een ondergrond die goed schoon te maken is.

  • Een verhoogde zandbak of zandbaktafel is beter bereikbaar voor kinderen in een rolstoel.

  • Zorg dat de bereikbare delen in direct contact staan met de rest van de zandbak.

1.6

Onze waterspeelplek is bespeelbaar voor iedereen.

Klopt niet

Ook met water spelen vinden bijna alle kinderen geweldig. Samenspelen gaat dan als vanzelf. Mits dat voor iedereen mogelijk is, ook voor de bezoeker in een rolstoel. Zorg voor een goed berijdbare ondergrond rond een groot deel van het waterspel. Kies een ondergrond die goed schoon te maken is. Een verhoogde waterbak, goot of watertafel is beter bereikbaar voor kinderen in een rolstoel. Zorg dat de bereikbare waterelementen in direct contact staan met de rest van het watertoestel.

Tip:
  • Losse materialen zoals schepnetjes, hengels en emmertjes helpen kinderen die in een rolstoel zitten of niet kunnen bukken om mee te doen met het waterspel.

1.8

In onze speelplek zijn losse materialen om mee te bouwen en te sjouwen.

Klopt niet

Losse materialen om mee te bouwen, sjouwen en spelen kunnen iedere speelplek omtoveren tot een samenspeelplek. Denk aan natuurlijke materialen zoals takken, bladeren, bloemen, zaden, vruchten, planken en stenen. Of gebruiksvoorwerpen zoals doeken, dozen en potten. Losse materialen zijn bij uitstek inclusief; er zit altijd wel iets tussen waar ook kinderen met een handicap mee uit de voeten kunnen.

Tips:
  • Samen spelen met losse materialen gaat niet altijd vanzelf. De Speeltuinbende heeft tips om samenspelen te bevorderen.

  • Grote of zware materialen, zoals een grote autoband of een lange tak, nodigen uit tot samenspelen: kinderen hebben elkaar nodig om ze te verplaatsen

Resultaten

Goed dat je de Samenspeelcheck gedaan hebt. Deze uitslag gaat je helpen jouw speelplek nog inclusiever te maken. De uitslag van de Samenspeelcheck heb je nodig om een samenspeelplek aan te melden, of om een aanvraag te doen bij het SamenSpeelFonds. Je hebt een mail ontvangen met een unieke link waarmee je jouw uitslag van de Samenspeelcheck altijd opnieuw kunt bekijken. Ook kun je met de knop hieronder de link naar deze pagina kopiëren.

https://www.samenspeelnetwerk.nl/samenspeelcheck/uitslag/it-mienskipsplak-fugelflecht-2024-11-08-09-13-33?hash=check-672dc82d79b45

De link is succesvol gekopieërd.