Wat fijn, jullie speelplek is een samenspeelplek! Als echte samenspelers weten jullie dat samen spelen een voortdurend proces is, er is altijd ruimte voor verbetering. Deze uitslag geeft jullie daar tips voor.
Dit gaat goed | Ingevuld | Verbeteren? |
---|---|---|
1.0
Toegankelijkheid en samenspelen hebben voortdurend onze aandacht. |
Klopt | |
Wat wil je bereiken als het gaat om toegankelijkheid en samenspelen? Om van een speelplek een samenspeelplek te maken, is het belangrijk dat het bestuur, de medewerkers en de vrijwilligers daarover steeds in gesprek blijven. Tips:
|
||
1.1
Onder onze medewerkers, vrijwilligers of bestuursleden zijn mensen die ervaring hebben met kinderen met een handicap. |
Klopt | |
Bij het inrichten en beheren van een samenspeelplek is het belangrijk dat ook de belangen van kinderen met een beperking worden behartigd. Dat lukt het beste als er mensen in de organisatie zitten die ervaring hebben met kinderen met een handicap. Tips:
|
||
1.2
Wij hebben geregeld contact met lokale netwerken en organisaties. |
Klopt | |
Via bijvoorbeeld de buurtvereniging, de gemeente of het speciaal onderwijs kun je in contact komen met verschillende mensen en instanties die kunnen helpen om samenspelen mogelijk te maken. Denk aan potentiële bezoekers van de speelplek, buurtbewoners, ouders van kinderen met een handicap, beleidsmakers van de gemeente of zorgprofessionals. Serviceclubs helpen soms bij het inzamelen van geld. Tips:
|
||
1.3
De gemeente is actief betrokken bij ons streven naar toegankelijkheid en samenspelen. |
Klopt | |
Betrokkenheid van de gemeente is van belang om samenspelen te realiseren. Een goed contact verstevigt de positie van de speelplek in de gemeente. De gemeente kan helpen met financiële en andere steun. En misschien is er een verbinding mogelijk tussen de samenspeel-activiteiten in de speeltuin en andere activiteiten in de gemeente. Overigens moet iedere gemeente iets doen met het thema samenspelen: Elke gemeente heeft de taak een Lokale Inclusie Agenda (LIA) op te stellen. Daarin staat hoe zij er samen met de inwoners voor zorgt dat iedereen, met en zonder handicap, zich welkom voelt en mee kan doen. Spelen is een vast onderdeel van deze Agenda. Tips:
|
Dit gaat goed | Ingevuld | Verbeteren? |
---|---|---|
1.1
Wij organiseren activiteiten waar kinderen met en zonder handicap samen aan kunnen deelnemen. |
Klopt | |
Kinderen met en zonder handicap leven vaak in gescheiden werelden. Als je activiteiten organiseert die toegankelijk zijn voor iedereen, kunnen ze elkaar ontmoeten en samen spelen. Tips:
|
||
1.2
Onze medewerkers of vrijwilligers hebben kennis van en ervaring met samenspelen. |
Klopt | |
Om tot samenspelen te komen, moet elke bezoeker zich 100% welkom voelen. Daarom is het belangrijk dat medewerkers en vrijwilligers weten hoe zij samenspelen kunnen bevorderen, bijvoorbeeld met interventies, activiteiten en spellen. Tips:
|
||
1.3
Wij hebben contact met gezinnen met een kind met een handicap. |
Klopt | |
Door contact te houden met gezinnen met een kind met een handicap, krijg je inzicht in hun behoeften. En gezinnen die zich betrokken voelen bij de speeltuin, zullen vaker komen spelen. Tip:
|
||
1.4
Wij beoordelen geregeld hoe het samenspelen gaat en hoe het beter kan. |
Klopt | |
Samenspelen is nooit af. Het is belangrijk om het onderwerp steeds weer op de agenda te zetten. Zo krijg je als speelplek steeds meer feeling met het onderwerp en weet je wat wel en niet goed werkt in jullie situatie. Tip:
|
||
1.5
Andere organisaties steunen ons om samenspelen mogelijk te maken. |
Klopt | |
Als speeltuin heb je het druk genoeg. Andere organisaties die gericht zijn op kinderen kunnen je misschien helpen om samenspelen mogelijk te maken. Denk aan lokale afdelingen van landelijke Beloftemakers, zoals Scouting en JOGG, of kinderfysiotherapeut. Nodig hen uit om de speeltuin te leren kennen en activiteiten te organiseren. Tip:
|
Hier valt nog te verbeteren | Ingevuld | Verbeteren? |
---|---|---|
1.0
Wij hebben regels opgesteld over samenspelen. |
Klopt niet | |
De regels laten zien hoe jullie op deze speelplek samen met bezoekers zorgen voor een speeltuin waar iedereen zich welkom voelt en kan meedoen. De regels vertellen ook wat mag en niet mag. Tips:
|
Dit gaat goed | Ingevuld | Verbeteren? |
---|---|---|
1.1
Er is een OV-halte binnen 300 meter van onze speelplek. |
Klopt | |
Sommige gezinnen maken gebruik van het openbaar vervoer, maar iemand die slecht ter been is kan vaak niet ver lopen. Tips:
|
||
1.2
Bij onze speelplek is een fietsenstalling die ruimte biedt aan grote fietsen, zoals rolstoel- of bakfietsen. |
Klopt | |
Een fietsenstalling zorgt ervoor dat fietsen niet op de stoep geparkeerd worden. Dat is van belang voor de toegankelijkheid, want een bezoeker in een rolstoel kan een fiets niet even opzijzetten. En iemand met een visuele beperking kan struikelen over een fout geparkeerde fiets. Tips:
|
||
1.3
De routes van de parkeerplaats en de OV-halte naar onze ingang zijn veilig en toegankelijk voor iedereen. |
Klopt | |
Hoe minder oversteekplaatsen en obstakels op de route, hoe beter. Zijn er wel oversteekplaatsen (ook van fietspaden) of obstakels zoals bomen, versmallingen en lantaarnpalen, dan moeten die veilig zijn. Natuurlijke gidslijnen zoals een muurtje, reling of heg helpen mensen met een visuele beperking om de route te volgen. Tips:
|
||
1.4
De ingang van onze speelplek is gemakkelijk te vinden voor iedereen. |
Klopt | |
Een goed zichtbare ingang voorkomt dat bezoekers verdwalen. Contrastrijke kleuren vergroten de zichtbaarheid van de ingang. Tip:
|
||
1.5
Op ons terrein is een aangepast toilet. |
Klopt | |
Voor sommige bezoekers is de aanwezigheid van een ruim, aangepast toilet een eerste vereiste. Tip:
|
||
1.6
Wij hebben een verschoonruimte met voldoende privacy en ruime, stevige verschoontafel. |
Klopt | |
Wij hebben een verschoonruimte met voldoende privacy en ruime, stevige verschoontafel. Tips:
|
||
1.7
De gebouwen op onze speelplek, zoals clubhuis of kantine, zijn toegankelijk voor iedereen |
Klopt | |
Het is belangrijk dat alle kinderen gebruik kunnen maken van de voorzieningen van de speelplek. Dat geldt ook voor de gebouwen zoals het clubhuis of de horecagelegenheid. Tip:
|
||
1.8
Onze speelplek is rookvrij. |
Klopt | |
Kinderen moeten in een veilige en gezonde omgeving kunnen spelen. Rookvrije speelplekken horen daarbij. Tip:
|
||
1.0
Er is een gehandicaptenparkeerplaats dichtbij de ingang van onze speelplek (minder dan 100 meter lopen). |
Klopt | |
Veel gezinnen met een kind met een handicap kunnen alleen ergens komen met een aangepaste auto. Deze auto’s zijn vaak groter en er is ruimte nodig om een passagier met een rolstoel veilig te laten in- en uitstappen. Een goede gehandicaptenparkeerplaats is dan noodzakelijk. Idealiter is afstand tussen de parkeerplaats en de ingang maximaal 50 meter en is de speeltuin vanaf de parkeerplaats zonder oversteken te bereiken. Tips:
|
||
1.3
De routes van de parkeerplaats en de OV-halte naar onze ingang zijn veilig en toegankelijk voor iedereen. |
Klopt | |
Hoe minder oversteekplaatsen en obstakels op de route, hoe beter. Zijn er wel oversteekplaatsen (ook van fietspaden) of obstakels zoals bomen, versmallingen en lantaarnpalen, dan moeten die veilig zijn. Natuurlijke gidslijnen zoals een muurtje, reling of heg helpen mensen met een visuele beperking om de route te volgen. Tips:
|
||
1.4
De ingang van onze speelplek is gemakkelijk te vinden voor iedereen. |
Klopt | |
Een goed zichtbare ingang voorkomt dat bezoekers verdwalen. Contrastrijke kleuren vergroten de zichtbaarheid van de ingang. Tip:
|
Hier valt nog te verbeteren | Ingevuld | Verbeteren? |
---|---|---|
1.0
Er is een gehandicaptenparkeerplaats dichtbij de ingang van onze speelplek (minder dan 100 meter lopen). |
Klopt niet | |
Veel gezinnen met een kind met een handicap kunnen alleen ergens komen met een aangepaste auto. Deze auto’s zijn vaak groter en er is ruimte nodig om een passagier met een rolstoel veilig te laten in- en uitstappen. Een goede gehandicaptenparkeerplaats is dan noodzakelijk. Idealiter is afstand tussen de parkeerplaats en de ingang maximaal 50 meter en is de speeltuin vanaf de parkeerplaats zonder oversteken te bereiken. Tips:
|
||
1.9
Onze speelplek heeft een drinkwatertappunt. |
Klopt niet | |
Van spelen krijg je dorst. Bij een drinkwatertappunt kunnen kinderen hun dorst gemakkelijk lessen. Water is gezond, goedkoop en bevat geen calorieën. Tips:
|
||
1.1
Er is een OV-halte binnen 300 meter van onze speelplek. |
Klopt niet | |
Sommige gezinnen maken gebruik van het openbaar vervoer, maar iemand die slecht ter been is kan vaak niet ver lopen. Tips:
|
||
1.2
Bij onze speelplek is een fietsenstalling die ruimte biedt aan grote fietsen, zoals rolstoel- of bakfietsen. |
Klopt niet | |
Een fietsenstalling zorgt ervoor dat fietsen niet op de stoep geparkeerd worden. Dat is van belang voor de toegankelijkheid, want een bezoeker in een rolstoel kan een fiets niet even opzijzetten. En iemand met een visuele beperking kan struikelen over een fout geparkeerde fiets. Tips:
|
Dit gaat goed | Ingevuld | Verbeteren? |
---|---|---|
1.0
We hebben een hoofdpad dat vrijwel de gehele speelplek bereikbaar maakt voor iedereen. |
Klopt | |
Het hoofdpad moet voor iedereen berijdbaar, zichtbaar én voelbaar zijn. Het loopt bij voorkeur rond en maakt alle faciliteiten en minimaal 70% van de speelaanleidingen en speeltoestellen voor iedereen bereikbaar. De zijpaden mogen meer avontuurlijk zijn en hoeven niet voor iedereen toegankelijk te zijn. Tips:
|
||
1.1
Onze speelplek is verdeeld in heldere speelzones. |
Klopt | |
Zonering van een speelplek biedt structuur, geeft overzicht en zorgt ervoor dat verschillende typen spel elkaar niet in de weg zitten. Zo kan ieder kind veilig spelen op de manier die bij hem of haar past Tip:
|
||
1.2
Onze speelplek is helemaal omheind. |
Klopt | |
Sommige kinderen hebben de neiging weg te lopen. Voor hun ouders of begeleiders is het fijn als de speelplek helemaal omheind is, bijvoorbeeld met hekken of struiken. Dan hoeven zij hun kind niet voortdurend in de gaten te houden. Tip:
|
||
1.4
Onze speelplek heeft veel groen, zoals planten, bomen, zand of dieren. |
Klopt | |
Natuur is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Een speellandschap is daarom bij voorkeur groen: in de vorm van planten of bomen, maar ook heuvels, water, zand, grond, dieren. Dit geeft een speelplek direct meer speelwaarde, voor iedereen. En de schaduw van bomen is fijn in de zomer. Tips:
|
||
1.5
Onze speelplek heeft zonnige en schaduwrijke plekken, die toegankelijk zijn voor iedereen. |
Klopt | |
Het is fijn als bezoekers zich even kunnen terugtrekken uit de zon. Voor sommige kinderen met een visuele beperking is schaduw zelfs een voorwaarde om buiten te kunnen spelen, zij verdragen geen fel zonlicht. Daarom is het belangrijk dat er schaduwrijke plekken zijn, die toegankelijk zijn voor alle bezoekers. Tips:
|
||
1.6
Van onze speelaanleidingen is minimaal 70% bereikbaar voor iedereen. |
Klopt | |
Om toestellen en andere speelaanleidingen bereikbaar te maken, moeten paden en ondergronden toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht handicap. 70% bereikbaar voor iedereen betekent ook 30% niet. Spelen betekent ontdekken, nieuwe vaardigheden opdoen, je grenzen verleggen. Door 30% wat ruiger in te richten prikkel je kinderen om hun grens te verleggen. Tips:
|
Hier valt nog te verbeteren | Ingevuld | Verbeteren? |
---|---|---|
1.3
Onze speelplek heeft één in- en uitgang. Deze is afsluitbaar (of staat onder toezicht). |
Klopt niet | |
Sommige kinderen hebben de neiging om weg te lopen. Voor ouders is het dan belangrijk dat er slechts één in- en uitgang is met een poort die zij kunnen afsluiten (of met toezicht). Anders moeten zij steeds dicht bij hun kind blijven; dat is minder ontspannen voor hen en belemmert het zelfstandig spelen van het kind. Tips:
|
Dit gaat goed | Ingevuld | Verbeteren? |
---|---|---|
1.1
Onze speelplek heeft een draaimolen die toegankelijk is voor alle kinderen. |
Klopt | |
Een draaimolen bevordert het samenspelen. Er zijn verschillende draaitoestellen waar ook kinderen met een rolstoel op kunnen. Ook de route ernaartoe moet natuurlijk toegankelijk zijn. Tips:
|
||
1.2
Onze speelplek heeft verschillende schommels zodat iedereen kan schommelen. |
Klopt | |
Een eenvoudige schommel biedt te weinig steun voor kinderen die niet zelfstandig kunnen zitten. Voor deze kinderen is een schommel nodig die steun geeft, bijvoorbeeld in de vorm van een kuipje. Of een nestschommel; ook leuk om sámen in te schommelen. Tips:
|
||
1.3
Onze toestellen en speelaanleidingen zijn zo ruim dat ook grotere kinderen of volwassenen er kunnen spelen. |
Klopt | |
Veel kinderen met een verstandelijke handicap willen ook op latere leeftijd nog graag in de speeltuin spelen. Dan is fijn als de toestellen daar ruim genoeg voor zijn. Ruime toestellen zijn ook fijn voor ouders of begeleiders die samen met een kind willen spelen. Tip:
|
||
1.4
Minimaal 50% van onze speeltoestellen en speelaanleidingen stimuleren ontmoeting en samenspelen. |
Klopt | |
Een speelaanleiding die toegankelijk is en op meerdere manieren bespeelbaar is, vergroot de kans op spontane ontmoeting en samenspel. Speelaanleidingen speciaal voor kinderen met een handicap zoals een rolstoelschommel, en speelaanleidingen met maar één speelfunctie zoals een evenwichtsbalk of klimrek, werken geen ontmoeting in de hand, en stimuleren samenspelen dus minder. Tips:
|
||
1.7
Onze speelplek heeft voor alle zintuigen iets te bieden. |
Klopt | |
Veel speeltuinen zijn gericht op motorisch spel zoals glijden, klimmen en draaien. Maar spelen heeft een omgeving nodig die alle zintuigen prikkelt, zeker voor kinderen die niet makkelijk kunnen bewegen. Denk aan fluisterpalen, geurende bloemen, muziek, sprookjesfiguren, zand en water, het spel van zon en schaduw. Tip:
|
Hier valt nog te verbeteren | Ingevuld | Verbeteren? |
---|---|---|
1.0
Onze speelplek heeft een glijbaan die toegankelijk is voor alle kinderen. |
Klopt niet | |
Om glijden voor alle kinderen mogelijk te maken is het belangrijk dat het begin van de glijbaan voor iedereen toegankelijk is. Dat kan bijvoorbeeld via een vlonderpad, of met een glijbaan van een heuvel met een goed pad. Een leuning helpt kinderen en volwassenen die steun nodig hebben bij het lopen. Verder is het fijn als de glijbaan breed genoeg is zodat kind en volwassenen samen kunnen glijden, en is het van belang dat de glijbaan een horizontale uitloop heeft zodat glijders niet op hun benen landen maar rustig kunnen uitglijden. Tip:
|
||
1.5
Onze zandbak is bespeelbaar voor iedereen. |
Klopt niet | |
Spelen met zand vinden bijna alle kinderen geweldig. Samenspelen gaat dan vaak als vanzelf. Maar dan moet de zandspeelplek wel voor iedereen bespeelbaar zijn, ook voor kinderen met een rolstoel, rollator of buggy. Tips:
|
||
1.6
Onze waterspeelplek is bespeelbaar voor iedereen. |
Klopt niet | |
Ook met water spelen vinden bijna alle kinderen geweldig. Samenspelen gaat dan als vanzelf. Mits dat voor iedereen mogelijk is, ook voor de bezoeker in een rolstoel. Zorg voor een goed berijdbare ondergrond rond een groot deel van het waterspel. Kies een ondergrond die goed schoon te maken is. Een verhoogde waterbak, goot of watertafel is beter bereikbaar voor kinderen in een rolstoel. Zorg dat de bereikbare waterelementen in direct contact staan met de rest van het watertoestel. Tip:
|
||
1.8
In onze speelplek zijn losse materialen om mee te bouwen en te sjouwen. |
Klopt niet | |
Losse materialen om mee te bouwen, sjouwen en spelen kunnen iedere speelplek omtoveren tot een samenspeelplek. Denk aan natuurlijke materialen zoals takken, bladeren, bloemen, zaden, vruchten, planken en stenen. Of gebruiksvoorwerpen zoals doeken, dozen en potten. Losse materialen zijn bij uitstek inclusief; er zit altijd wel iets tussen waar ook kinderen met een handicap mee uit de voeten kunnen. Tips:
|
Goed dat je de Samenspeelcheck gedaan hebt. Deze uitslag gaat je helpen jouw speelplek nog inclusiever te maken. De uitslag van de Samenspeelcheck heb je nodig om een samenspeelplek aan te melden, of om een aanvraag te doen bij het SamenSpeelFonds. Je hebt een mail ontvangen met een unieke link waarmee je jouw uitslag van de Samenspeelcheck altijd opnieuw kunt bekijken. Ook kun je met de knop hieronder de link naar deze pagina kopiëren.
https://www.samenspeelnetwerk.nl/samenspeelcheck/uitslag/it-mienskipsplak-fugelflecht-2024-11-08-09-13-33?hash=check-672dc82d79b45